یا مهدی ادرکنی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

آموزش عربی متوسطه اول

02 دی 1403 توسط رستمي

برای ورود به هر شهر و دیاری ، باید از درب آن شهر وارد شد. آشنایی با حروف الفبای هر زبانی، درب یادگیری آن زبان است.خوشبختانه ما ایرانی ها که بچه مسلون و بچه شیعه ایم حروف الفبای عربی رو تقریبا می شناسیم و از همون دوره ابتدایی یاد گرفتیم که 4 حرف :پ ژ گ چ  در زبان عربی نیست و تعداد حروف زبان عربی به  28 می رسه که البته برخی ها همزه(ء) رو جزو الفبا می دونند که با احتساب آن تعداد حروف 29 عدد می شه 

راستی قبل از اینکه یادگیری رو شروع کنیم یه نکته ی دیگه در مورد حروف الفبای عربی باید بدونیم که در خوندن عبارات عربی و قرآن بهمون کمک می کنه. و اون نحوه خوندن حروف در کنار (ال) هست  . حرف ل بعد از برخی از حروف خونده نمی شه و در کنار برخی حروف، سکون می گیره و خونده می شه

ح ق ا ک ه غ م خ و ف ع ج ی ب  این 14 حرف حروف قمری اند که ل بعد از آن ها ساکن می شه: الحقّ

ش ن ل ز ر د س ت ط ذ ض ظ ص ث  حروف شمسی اند که ل بعد از اون ها خونده نمی شه : الشمس

فعلا تا همینجا باشه

 

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

نمودار نکته‌های گفتار اوّل گتاب همرزمان حسین علیه السّلام

15 بهمن 1401 توسط رستمي

روش‌های بحث در مورد موضوع “امامت”

1. بحث درباره‌ی ضرورت امامت ← بیان ضرورت امامت پس از نبوّت و فلسفه‌ی وجود امام ← فعلاً این موضوع بحث ما نیست.

2. بحث درباره‌ی جانشین پیامبر (ص) ← چه کسی جانشین حضرت رسولصلّی الله علیه و آله و سلّم  است؟← در جمع شیعیان ضرورتی به این بحث نیست.

3. بحث درباره‌ی شرایط و اوصاف امام ← با توجّه به موقعیّت و برنامه‌ی زندگی‌مان، پرداختن به این موضوع مؤثّر در مسیر راهمان نیست.

انواع عقاید (مطالب)

1. عقایدی که بر زندگی ما اثردار است، مانند اعتقاد به قیامت و حساب و کتاب.

2. عقایدی که بر برنامه‌ی زندگی ما اثر ندارد، مانند خصوصیات ملائکه‌ی شب اوّل قبر

◄ دانستن هر عقیده‌ای (نه هر مطلبی، بحث آقا در مورد انواع عقاید است!) بهتر از ندانستنِ آن است.

◄ وقتی که پرداختن به هر عقیده‌ای باید با توجّه به برنامه‌ی زندگی باشد، پس توجّه به این امر در مورد مطالبِ غیراعتقادی‌ ضرورت بیشتری دارد.

پس:

 وبگردی و پرسه در فضای مجازی به هر بهانه‌ای، ممنوع!

 

بحث درباره‌ی نقش امامان و موضعشان در انقلاب اسلامی← توجّه شود که این بحث در سال 51 صورت گرفته و هنوز انقلاب اسلامی ایران به پیروی نرسیده بود، پس اوّلین انقلاب اسلامی مربوط به زمان حضرت رسول (ص) است و انقلاب ما نیز با تأسّی از همان انقلاب است.

ب) آیا امامان علیهم‌السّلام توانستند به این وظیفه و رسالت خود عمل کنند

فواید حول این بحث

1. محکم‌تر شدن عقیده‌ی ما به امامان بزرگوار علیهم السّلام.

2. وقتی اماممان را این‌گونه و با این دید شناختیم، می‌توانیم از آنان به عنوان امام و پیشوا،  پیروی کنیم. لذا:

این‌گونه شناختی به ما معرفت به امام را می‌دهد و اگر این معرفت نباشد، مانند یاران امام حسن علیه السّلام  دلیل اقدام آن حضرت را نخواهیم فهمید.

یکی از دلایل عدم این شناخت و معرفت تحریف مخالفین ائمه علیهم السّلام و دشمنان در روایت این برخوردها بوده است.

نمود این تحریف‌ها در کجاست؟

این تحریف‌ها از زمان زندگی و حیات ائمّه علیهم السّلام آغاز گشته و در دو حوزه بیشتر نمود داشته است:

1. در روایت برخورد ائمه علیهم السّلام با خلفا

2. در روایت برخورد ائمه علیهم السّلام با برخی امامزادگان

الف) رسالت و فلسفه‌ی وجودی امامان بعد از حضرت رسول (ص) در انقلاب اسلامی و اجتماع مسلمانان چیست؟

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

معرفی خطبه فدک

26 شهریور 1399 توسط رستمي

قبل از پرداختن به خطبه فدک لازم است ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی خطبه بیان گردد.  «خطاب» درلغت به معنای رد و بدل کردن کلام به غیر برای فهماندن است که از بزرگترین ابزار سیاسی، دینی و علمی و واسطه ای برای تاثیر در عقل ها و قلب های مردم به شمار می رود (بستانی، بی تا: 408). «خطب» عنوانی کلی برای شماری از کتاب های تالیف شده توسط دانشمندان، راویان و علمای شیعه در موضوعات مختلف مانند سخنان ائمه اطهار (علیهم السلام) است (حاج سید جوادی،1378: 168). «خطابه» هم فن، صناعت و گفتاری هیجان انگیز است که برای اقناع مردم و تصدیق کلام به کار گرفته می شود (سپهر خراسانی،1379: 2). «خطیب» هم کسی است که خطابه می گوید(وحدی ، بی تا:707).

 خطبه در لغت به معنای سخنوری، سخنرانی و نطق کردن است  (معین،1387: 449)و یکی از مصادر «خطب یخطب خطبة و خطبا و خطابة» به معنای  وعظ و خواندن خطبه برای حاضران است(شکری فرحات، 1422: 162) همچنین کلامی است که در ستایش خدا، نعت نبی و موعظه خلق گفته می شود. در اصطلاح هم به کلمات و جملات نثری که سخنور در برابر جمعی از مردم با آن ها سخن گوید خطبه گویند.(حاج سید جوادی،1378: 168) در عرف مردم نیز به هر سخنرانی که میان جمعی از مردمان به سخن گفتن بپردازد خطیب و سخنران گفته می شود. خطبه با توجه به مضامینی که دارد دارای اقسامی است از جمله خطبه های سیاسی، نظامی، دینی که هر کدام با هدفی بیان می شوند.

در اهمیت و جایگاه خطبه می توان گفت که خطبه و خطابه به عنوان ابزاری برای اقناع مردم و آشنا کردن آنان با حقیقت ها به کار می رود و سبب هدایت انسان ها به سوی خیر و صلاح و سداد و همه ارزش ها می شود،  تشویق انسان ها به اندیشیدن و به کارگیری عقل ، بازداشتن آن ها از اندیشه های منفی ، ارتکاب اعمال و ورود به مسیرهائی که منتهی به ظلم و تباهی و نابودی می شود نیز از فایده های ایراد خطبه اند. از آنجا که شرع اسلام، دینی بر پایه ابلاغ پیام خداوند به مردم و ارشاد و هدایت آنان به سوی صلاح و رستگاری است خطبه نیز از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است تا جایی که بنا به روایات و سخنان بزرگان اسلام، قدرت مسلمان بر ایراد خطابه در جمع مردمان و خطیب بودن ازصفات پسندیده و ارزش های والا به شمار آمده و ناتوانی مسلمان از ایراد خطبه نقص شمرده می شد.علاوه بر قدرت خطابه، فصاحت و زیبایی سخن خطیب هم از امتیازات محسوب می شده و بنا بر اجماع، حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فصیح ترین گویندگان بوده و بعد حضرت امیر المومنین (علیه السلام) نامورترین سخنران در تاریخ عرب و اسلام به شمار می رود. فرزندان این بزرگوار هم همگی از خطبای بی نظیر بودند که خطبه امام حسین (علیه السلام) در کربلا و خطبه حضرت زین العابدین (علیه السلام) در مسجد جامع دمشق از آن گونه اند. این مهارت و توانایی ویژه مردان خاندان اهل بیت نبوده و زنان این خاندان نیزدر مواقع ضرورت، توانایی ایراد سخن میان مردم را به گونه ای داشته اند که حیرت و تعجب همگان را بر می انگیخته اند. نمونه آشکار این زنان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است که پس از مدت کوتاهی از درگذشت پدر، برای احقاق حق خود و همسرش خطبه بسیار بلیغ و شیوایی را در حضور تمامی صحابه و خلیفه اول در مسجد النبی ایراد فرمودند.خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از خطبه های مشهور و مورد استناد و استدلال شیعه در مباحث امامت و فدک است. حضرت بعد از اطلاع یافتن ازغصب فدک و اخراج کارگزارانش توسط ابوبکر و عمربه پا خاست و با حجاب کامل همراه زنان بنی هاشم به مسجد رفت و پشت پرده ای قرار گرفت و این خطبه را ایراد فرمود. (حاج سید جوادی،1378: 175-168)

 این خطبه آتشین که به خطبه «لَمّه» و «فدکیه» نیز مشهور است را جمع بسیاری از علمای عامه و خاصه در آثار خود روایت کرده اند از جمله ابن طیفور در «بلاغات النساء»، مسعودی در «مروج الذهب»، ابن الاثیر در «النهایة»، ابی الحدید در «شرح نهج البلاغه» و محمدباقرمجلسی در «بحارالانوار». (همان: 175)

 

محتوای خطبه

خطبه فدک در چهار فصل و یک مقدمه ایراد شده است. خداشناسی، نبوت عامه و خاصه و مهمترین پایه های اعتقادی در مقدمه آن بیان شده است.مقدمه ای که مطلع خطبه است و با بیانی شیوا و رسا و در اسلوبی فاخر و محکم و موسیقی ای دلنشین ارائه شده است.(مقدم متقی،1391: 207) فصل اول به فلسفه احکام و عمق مسائل و دستورات اسلام و تاکید نسبت به آن ها پرداخته است، فصل دوم در تبیین تاریخ اسلام و شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مواضع شجاعانه پسرعمویش حضرت علی (علیه السلام) و اشاره ای به وضع مردم در زمان جاهلیت و تاثیر حیاتی ظهور آیین مقدس اسلام است. اظهار شکایت از حق ناشناسی مردم و ستمکاری منافقان نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) و خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و غصب فدک و مناظره قوی و استدلال محکم به آیات قرآن و مبانی عقلی و شرعی در فصل سوم آمده و استبداد از گروه انصار و یاران راستین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و هشدار به آنان که هر گاه در یاری حق کوتاهی کنند به عذاب الهی دچار خواهند گشت فصل چهارم را تشکیل داده است.(حاج سید جوادی،1378: 175)

منابع

شکری فرحات، یوسف (1422). معجم الطلاب. مکتبة السلام: الدار البیضاء

مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی (1379).  زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها(ترجمه ج43 بحارالانوار). ترجمه محمد روحانی علی آبادی،  تهران: انتشارات مهام

————————(1377). زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها( ترجمه ج 43 بحار الانوار).  ترجمه محمد جواد نجفی، تهران: اسلامیه

مسجد جامعی، احمد(1383). «جایگاه علمی حضرت زهرا(سلام الله علیها)». فصلنامه بینات، سال یازدهم، شماره 42: 110-106

مطهری، مرتضی (1376).  سیری در نهج البلاغه. تهران: صدرا

معین، محمد (1387). فرهنگ معین. تهران: نهال نویدان.

مقدم متقی، امیر (1391). «بررسی خطبه فاطمیه بر پایه زیبایی شناسی». فصلنامه لسان مبین(پژوهش ادب عربی)، سال چهارم، دوره جدید،  شماره نهم: صص 227-201

البستانی (بی تا). دائرة المعارف. ج7،  بیروت: دارالمعرفة

جاهمی، آمنه(2011). آلیات الانسجام النصی فی خطب مختارة من مستدرک نهج البلاغة للهادی کاشف الغطاء. لنیل شهادة الماجستیر،  الجمهوریة الجزائریة الدیمقراطیة الشعبیة: جامعة باجی مختار

طبرسی، احمدبن علی (1403). الاحتجاج علی اهل اللجاج. مشهد: نشر مرتضی، چ 1

عرباوی، محمد (2011). دور الروابط فی اتساق و انسجام الحدیث القدسی دراسة تطبیقیة فی صحیح الاحادیث القدسیة للشیخ مصطفی العدوی. لنیل شهادة الماجستیر، الجمهوریة الجزائریة الدیمقراطیة الشعبیة: جامعة الحاج لخضر

وحدی، محمد فرید(بی تا). دائرةالمعارف القرن. ج3، لبنان، بیروت: دارالمعرفة

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

ارزنده ترین هدیه به معبود نماز است.

22 دی 1393 توسط رستمي

راهکارهای تشویق دانش اموزان به نماز

 3 نظر
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 
  • مدرسه علمیه امام خمینی (ره)-رباط کریم

با سلام و احترام
موفق باشید
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

1394/03/10 @ 02:28
نظر از: نرجس خاتون(س) شاهین شهر [عضو] 
  • مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر

ده شب چراغاني بود يكسر زمين و آسمان

گويا كه ماه ديگري تابيده در كون و مكان

بانگ طرب از درگه خلاق سرمد آمده

هنگام شورو شادي آل محمد (ص) آمده

دهه كرامت،ميلاد دو ماه تابان ولايت بر همه دوستداران و عاشقان خاندان ولايت مبارك باد.

1394/05/26 @ 11:46
نظر از: عابدی [عضو] 
  • زینبیه ایوان
5 stars

با سلام و خدا قوت
ممنون از مطالب زیباتون
ممنون میشم از وبلاگ ما در لینک زیر دیدن کنید
منتظر نظرات شما دوست عزیز هستیم
http://ivan.kowsarblog.ir/?p=308768&more=1&c=1&tb=1&pb=1

1395/09/29 @ 09:09


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

یا مهدی ادرکنی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس